Om klubben

Klubbnamnet som inte längre stämde

Klubben bildades 1952 som Stockholms Leicaklubb. Läs gärna klubbens historia under
Ett halvt sekel med Stockholms Leicaklubb.

Det är många år sedan klubben var en exklusiv förening enbart för fotografer med Leica-kameror. Medlemmarna i vår klubb gör samma teknikval som medlemmarna i de flesta fotoklubbar, dvs vi väljer oftast moderna digitala kameror och vi har ett starkt intresse för digital bildbehandling. Under flera år har ett namnbyte diskuterats för att sudda ut alla missuppfattningar kring teknikinnehållet i klubben och 2008 gjorde vi slag i saken.
Vi valde namnet – Stockholms Fotoklubb.

Stockholms Fotoklubb

Vi ska fortsätta vara en klubb för engagerade fotografer. Vi vill att våra medlemmar ska vara fotografer som brinner för fotografering. Du behöver inte vara fullärd för att komma med i vår klubb men du ska ha en önskan och en vilja att utveckla ditt fotograferade och delta aktivt i vår verksamhet.

Vad vi gör för varanda

En förening fungerar bäst om många lämnar bidrag. Genom mångas engagemang skapar vi en god jordmån för växande fotografer, oavsett ålder och fotografisk inriktning.

Genom att vara medlem i Stockholms Fotoklubb får man

• personliga kontakter och gemenskap med andra engagerade fotografer
  • energi att vilja utvecklas vidare som fotograf
  • stöd och uppmuntran