Svenska Bildvisningskatalogen

Klubben har fått ett mail från Leif Sylvan som är medlem i Ankarsrums fotoklubb. Leif vill sprida information om Svenska Bildvisningskatalogen. Den innehåller personer som gärna åker runt och berättar om sina bilder. Om du kan tänka dig att åka runt och berätta utifrån dina bilder är det möjligt att (för 300 kr/år) finnas med i katalogen. Utöver att vi i klubben kan ha medlemmar som är intresserade av att vara med kan vi i styrelsen ha nytta av katalogen när vi söker efter föreläsare till våra månadsmöten.

Mer information får du genom att gå in på sidan www.bildvisning.com och läsa den Text Leif bifogade med sitt mail nedan

Hej på er i fotoklubben!
Vet ni om att det på internet finns något som heter Svenska Bildvisningskatalogen? Där finns en samling fotografer som alla har det gemensamt att man gör någon form av bildprogram som man gärna reser runt och visar, i t.ex. föreningar, fotoklubbar, kyrkor, studieorganisationer m.m.

Jag startade den här katalogen för en hel del år sedan för att jag ofta fick förfrågningar från föreningslivet om att de behövde programpunkter vid sina möten, samtidigt som jag kände många fotografer som gärna ville komma ut och visa sina bilder, men det fanns inget forum där behov och tillgång kunde mötas. Genom att jag startat den här hemsidan, www.bildvisning.com, så finns numera den här mötesplatsen.

I den lilla fotoklubb som jag tillhör, Ankarsrums FK, så har vi under många år engagerat bildvisare som har kommit till oss och haft offentliga visningar, många av dem har kommit från BildvisningsKatalogen. Mest besökare hade vi när Edvin ”Sarek” Nilsson var här (225 pers.) och den tidigare medlemmen i Bildvisningskatalogen Peter Gerdehag (180 pers.).

Så varför skriver jag nu till er om det här? Orsaken är tudelad.

1. Jag tipsar om att det finns ett antal fotografer tillgängliga om ni vill ha en bildvisning vid något klubbmöte hos er. Eller om ni vill göra som vi gjort i Ankarsrum: ordna en offentlig visning med entréavgift. Klubben syns för allmänheten, och ni kanske kan dra in lite pengar till kassan. Men det krävs att man slår på alla trummor för att få ut reklamen om visningen, vet inte folk om arrangemanget så kommer man ju naturligtvis inte.

2. Har ni någon eller några i klubben som sysslar med bildvisningar, foto eller film? Då kanske det kan vara intressant att bli medlem i BildvisningsKatalogen. Alla som vill kan bli medlemmar, och priset är väldigt billigt, t.o.m. ”löjligt lågt”, som en medlem tidigare uttryckte det. Det kostar bara 300 kr/år (+ moms) att ha en presentation i katalogen. Man behöver inga programmeringskunskaper, jag sköter inläggningen av alla uppgifter, för det tar jag 300 kr (+ moms) i en engångskostnad. Det finns fler möjligheter att synas i katalogen, är någon intresserad så är det enklast att kontakta mig så får man en anmälningsblankett, den är inte bindande förrän man skickar tillbaka den, ifylld och underskriven.

Så gå in på www.bildvisning.com och kolla om hemsidan kan vara intressant, ur flera synvinklar. Jag är naturligtvis tacksam om ni sprider den här informationen bland klubbens medlemmar. Jag bifogar en pdf med ungefär samma text som jag skrivit här om ni skulle vilja printa ut den för utdelning.

Med vänlig hälsning Leif Sylvan

Leifs mailadress är: leif.sylvan@spray.se