Här mitt urval av de sju bästa bilderna, och motivering till dessa.

//Theo

Ceiling

En elegant minimalistisk bild som dels bygger på mönster, dels på den tydliga kontrasten mellan ljus och mörker. Vinkeln bilden är tagen i förstärker de drivande linjerna, som ju är parallella i verkligheten men konvergerar i perspektivet som bilden ger. Om man vill ta bilen i den riktningen skulle linjerna kunna göras ännu mer drivande genom att ändra vinkeln den är tagen i. Men här finns också en avvägning att göra, då man sannolikt skulle förlorat siktlinjen rakt in i de ljusaste delarna av kassetterna.

Gotland

Balanserad och vacker centralkomposition. Snyggt med lite vågor i förgrunden som ger bilden djup, och med den utsuddade horisontlinjen som ihop med ljuset förhöjer den drömska känslan. Också bra val med kvadratisk bild, som ger ytterligare lugn. Det som gör bilden unik är inte minst att det är två båtar, inte bara en.

 

Horisont

En bild som visar hur den tomma ytan kan säga lika mycket som motivet. Här får man verkligen en känsla för det stora öppna havet och hur små klipporna (eller är det isberg) ter sig på horisonten. Jag har lite svårt att förstå hur bilden är beskuren, då klipporna varken är centrerade i bildens horisontaxel eller tydligt grupperade, kanske hade det varit en poäng att välja det ena eller andra, men det känns som en liten detalj i en annars mycket fin bild.

Peka finger

Detta är en genrebrytande bild, som är kreativ i sitt grepp. Å ena sidan minimalism och silhuett, å andra sidan en typ av street photography där två människor fångas mitt i ett ögonblick. Vad pratar de om, vad pekar den ene på? En bild som väcker tankar, utöver att vara vacker. Fint också hur huset ramar in personerna. Gatlyktan som sticker upp till höger i nederkant stör något och hade nog kunnat komponeras bort. Och kanske hade bilden fått mer balans om det varit lite mer luft i överkant.

Rygg

Här faller många element på plats samtidigt. Ett tydligt blickfång i mannen vars mörka jacka kontrasgterar mot det övriga ljusgrå. Linjer som balanserat ramar in huvudmotivet. Att bänken är placerad lite till vänster i bild vägs upp av fyrkanten i väggen ute till höger. Grafiskt är det väldigt snyggt. Men det som gör bilden är frågan den väcker. Varför är mannens blick vänd in i väggen? Finns det något där som vi inte ser, ett hål att kika in i eller något skrivet på väggen? Vill han bara inte se världen utanför, eller möta betraktarens blick. Här finns en berättelse, som väcker tankar.

Vinter

Här har många vackra linjer fångats och komponerats fint i bilden. Trots att utsnittet är tajt finns ett djup, med detaljerna i framkant och växterna och den lilla mörka fläcken längst bort. Färgskalan är dämpad men ändå långt ifrån svartvitt, vilket inte minst framgår i hur de svarta växterna kontrasterar mot de mörkt gråblå. Mycket fint fångat med det pudrigt vita i snön mot det mörka i den våta isen.

Tulpanblad

Ett motiv som är fotograferat tusentals gånger – närbilder av blomblad – är här gjort på ett lite eget och kreativt sätt. Här är utsnittet så tajt att blommans blad reduceras till ett mönster. Det är nästan inte en bild av en blomma, utan av något abstrakt, en mängd av linjer och färger. Ljuset på bladen gör att de nästan känns metalliska, silvriga. Jag gillar det verkligen. Samtidigt finns en del att utveckla. Dels i hur skärpan är placerad, den skulle kunna användas mer för att dra blicken till någon specifik del av kompositionen, alternativt alla blad blir skarpa, nu är det lite varken eller. Och även placeringen av bladet i bild, det stora bladet skär vänsterkanten precis och skulle antingen kunna släppa kanten eller skära mer ordentligt, och med en lite annan vinkel på kameran hade det stora hålet där bakgrunden framträder i mitten kunnat göras lite mindre framträdande. Jag skulle gärna se fler bilder av detta motiv, här känns det som ett minimalistiskt mönster skulle kunna jobbas fram i fler försök och bli riktigt, riktigt bra.