Douglas Dahlgren

Som fotograf gillar jag både den urbana pulsen och tystnaden i naturen. Bor på Södermalm och är allätare när det gäller foto. Vill egentligen inte inordna mig i något speciellt motivområde. Som kanske framgår av de bilder jag valt att visa som månadens fotograf tycker jag just nu om att ta bilder i ruffa, ofta urbana miljöer med mycket betong och en och annan människa men bryter då och då av med natur- och landskapsfotografering.

Slutade jobba för ett par år sedan och ägnar mer och mer av min tid åt fotografering. Försöker löpande utvecklas som fotograf vad gäller bildens form och innehåll genom att titta mycket på bilder, inte bara foton, men jag jobbar också på att lära mig att bättre utnyttja tekniken så den blir ett stöd i mitt bildberättande. Tycker det ska bli spännande att se vilken typ av bilder jag tar om ett år. Blickar jag tillbaka ett år så var det mest fåglar och naturmotiv.

Jag är inte speciellt intresserad av teknik eller vilken kameramodell jag använder. Gick förra året över till spegellöst och fullformat och jag använder ganska ofta och gärna min iPhone som tar alldeles utmärkta bilder. Kameran är mitt verktyg, inte ett smycke att bäras runt halsen.

Jobbar så gott som alltid i färg, mer sällan i svartvitt men försöker tänka på att använda det uttrycksmedel som bäst gagnar det jag vill förmedla med bilden och det jag känner för just då. Även om mina bilder skapas med kamerans hjälp lägger jag alltid ner lite tid på efterbearbetningen inte minst för att det är en så rolig del av bildskapandet.

Föredrar egentligen att vara ute och fota på egen hand men det blev till slut svårt att hålla inspiration och motivation på topp. Gick därför med i Stockholms Fotoklubb i slutet av 2018 för att inspireras av andra fotografer och med förhoppningen att utvecklas i mitt fortsatta fotograferande. Den önskan har väl ännu inte riktigt infriats men utställningen på Timmermansgården i början av 2020 och när Sven-Olof bad mig, som alldeles ny i klubben, skriva en kort betraktelse från någon av mina resor till Australiens outback är två höjdpunkter som verkligen gav mig en knuff framåt i mitt fotograferande.

Jag ser fram emot en spännande höst med Stockholms Fotoklubb och inte minst den årslånga online-kurs med fokus på bildseende och bildskapande som jag anmält mig till med Göran Segeholm och Emma Svensson som kursledare.

Har du några frågor kring bilderna eller vill lämna en kommentar går det bra till doggedahlgren@gmail.com.

/Douglas