Anders Källén

Fotograferandet har funnits med mig sedan barnsben då jag och min bror fick en Kodak instamatic med snurrande blixt av vår far. Sedan dess har mitt fotograferande gått från analogkamera, mörkrum och Kodak Tri-X till Adobe Lightroom och digitalfoto. Och jag har också försökt att gå från svart-vitt till färg, men här lyckas jag inte riktigt. Kanske är det för att Christer Strömholm var en av de tidiga inspirationskällorna och hans bilder liksom alltid finns med i bakhuvudet. All bilder här är från Stockholm och kanske de allra flest från Kungsholmen där jag bor.

Som fotograf så söker jag fortfarande efter mitt eget bildspråk och har på vägen provat lite olika uttryck och genrer. Men mest fotograferande blir det i staden och här kan du ofta hitta mig vandrandes runt på gatorna eller se mig i vimlet på någon festival.

Den typ av fotograferande som nu ligger mig varmast om hjärtat är gatufoto och förutom att vara medlem i Stockholms fotoklubb så är jag också medlem i Gatufotogruppen. Vill du se fler av mina bilder så finns jag på Instagram, @anderskaellen för svartvita bilder och @ajkaellen för färgbilder. Gatufotogruppen har också en egen hemsida som du hittar här.

Har någon frågor kring bilderna eller vill lämna en kommentar så kan man skicka ett mail till a.j.kaellen@gmail.com

Mvh/Anders Källén