Hej,

här kommer resultat för KM3 och kommentarer från Göran Zebuhr

Stockholms FK – KM3 – Kollektion

Inledning

Det är alltid kul att få titta på och försöka bedöma andras bilder. Det är lärorikt att få ta sig tid och verkligen försöka tänka till vad man tycker om bilden, samt att formulera detta. Först för sig själv och sedan så att man kan förmedla detta till andra.

Att berätta om något med flera bilder är spännande. Oavsett vad man beskriver – ett objekt, en person, ett skeende, ett landskap, etc. – ska bilderna hänga ihop och tillsammans bidra till helheten. Men inte till mer än helheten – ett vanligt dilemma är att man (och även jag) ibland tar med för många bilder. Det kan vara svårt att välja bort en av två väldigt bra bilder. Det finns en regel som är brutalt tydlig: Kill your darlings.

Andra detaljer som kan få en kollektion att hänga ihop bättre är att alla bilder har samma orientering och sidförhållande och att man inte blandar färg och svartvitt. OM det inte är så att ”brott” mot denna regel bidrar till berättelsen. Ett spretigt ämne kan dra nytta av en spretig presentation. Kanske.

Valda kollektioner utan inbördes ordning

Repetition/Olle Robin

Den här serien skildrar på ett bra sätt det hårda arbete som ligger bakom vacker körsång. Jag ser hur körledaren med entusiasm sätter igång sin kör i bild 1. Nästa bild visar att allt inte är självklart utan kräver en del grubbel av de enskilda körmedlemmarna. Bild 3 är egentligen ingen ”bra” bild som kan stå för sig själv. Men i serien passar den utmärkt. Det gäller att kämpa vidare även om man har fått en finger i ögat. Fjärde bilden är logisk men inte lika stark som de tre första. Den visar mer av kören men kunde kanske ha visat hela kören och mer av kyrkan?

5/ Anders Bergh

  

Stilpoäng för enkelheten. Keep it simple… Att uppsöka en visuellt spännande plats och sedan låta slumpen bidra med skeendet är ett klassiskt sätt att arbeta. Notera speciell den vackra rosetten på den mittersta skon i mellanbilden. Tre bilder känns lagom. Med fler hade det varit svårt att variera sig.

Jag funderar lite på de lutande linjerna i den första bilden. Jag hade givit dem samma lutning som i de två andra bilderna. Dock ingen garanti för att det blivit en bättre berättelse.

Det här är en mycket stark grafisk berättelse. Jag tror den skulle ha vunnit på om alla bilderna var svartvita. Sen funderar jag även på den mycket tunna vita linje som finns i alla tre bildernas nederkant. Oklart vad den tillför.

6/Håkan Wahlen

Strålande observationer av en skarpsynt observatör. Liknar tanken i den förra kollektionen. Att lokalisera ställen i vardagen och sedan invänta personer som passar in i berättelsen. Kräver både god planering och gott tålamod.

Jag tyckte inledningsvis att den första bilden inte höll temat. De fyra övriga bilderna är mer lättsedda. Men vid tredje titten ser jag att det jag först trodde var en omotiverad blockflöjt inte är det. En blind man utanför en optiker. Stark bild med lite tuggmotstånd – al dente. Den ställer krav

och frågor på betraktaren och det är bra. Jag ser ingen självklar ordning mellan bilderna – de bidrar alla till helheten. En annan bild som inledning hade kanske gjort att man lättare kommit in i berättelsen. Men jag gjorde ju det till slut…

Alla bilderna är nästan kvadratiska, men ändå inte. Det spelar inte så stor roll men det är kanske värt ett försök.

Ballerina/Elizabeth Hellström

 

Charmiga porträtt av en ballerina. Både format och berättarteknik är lite spretiga. Olika bildorientering; en bild blandat svartvit och färg. Men här tycker jag det fungerar väldigt bra. Innehållet är viktigare än formen.

Jag ser inte att bilderna berättar om ett skeende av något slag. Men mer om stolt och glad ung kvinna som elegant och självsäkert rör sig i olika miljöer.

Autumn/Hans Wahlgren

En mycket genomtänkt berättelse om rörelse, stress och dåligt väder i storstaden. Alla bilder har samma gråskala – och även format. Huvudmotivet är lagom skarpt och omgivningen föredömligt suddig/oskarp.

Fyra bilder skildrar skärpa/oskärpa genom rörelse – en bild är lätt oskarp ändå – trean. Kill your darlings? Den femte bilden är häftig. Vem vill vara utomhus när allt är blött och suddigt?

Min trappa/Birgitta Bratthall

 

Man behöver inte åka till fjärran länder för att finna och fotografera inspirerande former. Gräv där du står. Det har denna fotograf gjort. Eller möjligen fotograferat där han/hon bor.

Det här är egentligen enkla bilder, men det krävs ett vaket öga att se och skapa något ovanligt och oväntat vackert av vardagliga saker. Jag är både imponerad och blir inspirerad.

Fotografen kan fundera på bild 3. Den har både annorlunda former och färgskala än de tre övriga. Kill a darling?

The horse/ Irina Johansson

En vänskap mellan människa och djur som sätts på prov. Stark öppningsbild. Två motstridiga viljor. Människan vann den kampen, men hästen är inte nöjd – vill upp. I bild 3 är det hästens vilja/kraft som får styra. De kraftiga vågorna i bilderna 1-3 är viktiga för att beskriva den dramatiska situationen. I bild 4 har det börjar lugna ner sig och i den sista bilden känns det som att vänskapen är återställd. Eller snart.

Jag grubblade en stund på bild 4 och tänkte först bort den eftersom den har vissa likheter med bild 3. Men nu är jag övertygad om den är viktig som länken mellan kaos och lugn. Keep your darlings?

En mycket bra berättelse och skickligt fotografiskt och tekniskt hantverk.

Min favorit!

Vänliga hälsningar/ Göran Zebuhr

 

 

Och tabellen med alla poäng