Den 10:e mars planerar vi i ljussättningsgruppen att träffas för att fotografera tillsammans igen. En föreslagen agenda har skickats ut, men ni är varmt välkomna att komma med förslag på inriktning!
Förra och första gången vi träffades, den 20:e januari, prövade vi att balansera blixten och det omgivande ljuset mot varandra under Pär Fridbergs ledning (en riktig klippa på att förklara!). Vi provade även att låta blixten studs mot tak och vägg. Detta är enkla, men effektiva medel att förbättra resultatet när blixten fortfarande är monterad på kameran. Pär visade också på fördelen att använda filter på blixten för att anpassa den till det omgivande ljuset. Blixtljus brukar ligga på ca 5500 kelvin medan glödlampsljus är på ca 2800. Att rätta till differensen i efterhand är inte lätt, antingen blir glödlampsljuset rödgult eller blixtljuset blått.
Sedan lyfte vi av blixtarna från kamerorna och delade upp oss i två grupper. Pär visade vad man får för resultatet med olika modifierar med assistans från sin dotter som agerade modell. Det var en mycket intressant och inspirerande genomgång!
Jag och en grupp nikonfotografer testade att experimentera med följande:
- Att fotografera med för kort slutartid. I detta fall är kortast tillåtna synktid 1/250s. Med 1/350s (f6.7 och iso 100) får vi en mörk spalt längst ner i bild. Första och andra slutar-ridån börjar att röra sig samtidigt över bildytan vid kortare slutartider vilket resulterar i att hela sensorn inte blir belyst.
- Vi testade sedan att flytta blixten bort från modellen och att kompensera med bländare respektive effekt. Ljuset avtar med 1/d², där d är avståndet mellan objekt och ljuskälla. Dubbla avståndet och du får 1/4 så mycket ljus, dvs du måste kompensera 2 exponeringssteg. Tex genom att gå från f8 till f4 eller att ändra blixtens effekt från tex 1/8 styrka till halv effekt.
- Vi justerade kamerans inställningar och blixtens effekt för att få med det ambienta ljuset i lokalen. ISO 100, f1.8 och 1/60s. Notera att det är fyra bländarsteg mellan nedanstående och ovanstående bild (f6.7, f4.8, f3.3, f2.4, f1.8) blixtens effekt fick anpassas därefter. Kom ihåg att blixtens bidrag till bilden inte påverkas av om kameran körs med en slutartid på 1/60 eller 1/250 eftersom den har en brinntid på någon tusendels sekund. Däremot påverkar ju slutartiden hur mycket ambient ljus som registreras.
- Vi placerade blixten och det transparenta paraplyet 90° till höger om modellen, vilket var effektfullt. (ISO 100, f6.7, 1/250s)
- Genom att addera en reflektor kunde vi plocka fram lite detaljer på vänster sida. Reflektorn skulle kunna ha byts ut mot en ytterligare blixt, vilket hade gett oss full kontroll på hur kraftfullt vänster och höger sida skulle belysas.
- Vi ersatte reflektorn med handhållen blixt bakifrån som gav en mycket tunn och subtil konturlinje. Beroende på placering/vinkel och val av ljusmodifierare kan man styra hur bred linjen ska vara och om det ska vara en mjuk eller skarp linje.