Klubbmötet den 16 april 2019

Mia KlintewallTrots att vi var så när påskhelgen var klubbmötet välbesökt! Med Mia Klintewall som föredragshållare och domare i KM 2 “ Ta mig till havet” och Olle Robin berättade om hur internationellt tävlande går till! Olle visade upp ett antal väldigt fina bilder som varit med och placerat sig i tävlingar på alla möjliga ställen i världen.

Galleri Kontrast som Mia basar för ägs av Pressfotografernas Klubb i Stockholm tillsammans med bl.a. Nordens Fotoskola. Verksamheten består i huvudsak av två delar, utställningar och försäljning av fotografier av kända fotografer.

Just nu pågår en utställning med titeln “Årets Bild 77 år” som är väl värd ett besök!

Efter presentationen agerade Mia domare i KM 2 “Ta mig till havet” och hade valt ut 7 bidrag från 39 inlämnade bilder. Det var spännande att höra hennes motiveringar till varför hon hade valt de olika bilderna. Mia är ju en synnerligen erfaren bedömare av bilder så det kändes lite pirrigt! Jag kan bara konstatera att vi har väldigt duktiga fotografer i Stockholms Fotoklubb! Intressanta och varierande tema på bilderna och samtliga bilder kändes som de hade något att berätta. Även bland de bilder som inte platsade bland de 7 utvalda fanns ett stort antal guldkorn!

Olle Robin visade upp ett rikhaltigt urval ur sin stora kollektion av bilder som varit med och tävlat både i Sverige och på många andra ställen i världen. För mig var det väldigt tydligt varför Olle varit så framgångsrik! Väldigt fina bilder i många grenar, fotojournalistik, natur, porträtt mm.

Olle har nyligen blivit tilldelad titeln “Artist FIAP” vilket är mycket meriterande!

Jag tror att många av klubbens medlemmar tänker att det här med att tävla externt, både i Sverige och utomlands känns lockande! Som tur är har vi tillgång till Olle som mentor!

Sen var det dags för det sedvanliga kaffet där det bjöds på både mackor och kaffelängder! Livlig diskussion i anslutning till paussen, som alltid!

Vi avslutade kvällen med en av våra bildutmaningar; “Våga Visa” där vi inte fått in så många bilder den här gången. Kvalitén på bilderna var dock bra. En intressant reflexion var att bland de inlämnade bidragen fanns några som väckte uppmärksamhet beroende på att de hade en historia att berätta. Ulf Schloss bild (ovan) visar ett äldre “fartyg” med en rik historia. (Men det får Ulf berätta om själv!). Summa summarum, bilder kan slå an på många sätt!

Därmed avslutades kvällen!

/Sven-Olof

Ps
Till nästa möte 7:e maj kör vi med bildutmaningen “Redigera”