In Memoriam – Anders Cassel

Anders Cassel
In Memoriam – Anders Cassel

Vår äldsta medlem i Fotoklubben drabbades av lårbensbrott dagarna före jul. Hans 105-åriga kropp klarade inte av den påfrestning som operationen utgjorde och han dog på Södersjukhuset på juldagen.

Anders var en härligt nyfiken, fantasi-och lekfull man som behöll sin upptäckarlust livet ut.

När jag lärde känna Anders hade han redan hunnit fylla 95 år och hade precis insett att han nog borde lägga bilkörningen på hyllan. Han blev nestor i den nybildade Naturfotogruppen där han generöst delade med sig av sina kunskaper. När han inte längre kunde vara ute i naturen hade han satt upp en liten fotostudio hemma där han gjorde små konstverk av vardagsföremål med hjälp av speglar, ljus och olikfärgade linser.

Det han inte kunde om Photoshop var inte värt att veta – han tillhörde pionjärerna som började använda detta helt nya program på nittiotalet. Jag har nu i min ägo en jättetjock instruktionspärm som Anders förärade mig, där han gått igenom varenda funktion som programmet kunde erbjuda, allt sammansatt i en perfekt och logisk ordning.

Han började fotografera redan som tjugoåring. Kameran verkade vara en ständig följeslagare, så ock på fredsdagen den 7 maj 1945 från vilka han har fantastiska bilder när euforin spred sig på Kungsgatan och luften fylldes av konfetti. Dessa bilder och foton från ett svunnet Stockholm samlade han i en fotobok som han gav ut 2013 – Minnen från min ungdoms Stockholm. Dessförinnan hade han ställt ut sina Stockholmsbilder på ett galleri tillsammans med vännen Olle Robin.

Någon gång i ungdomen fanns det faktiskt tankar om att bli serietecknare men det fick sedermera förbli en hobby. Just skickligheten att teckna och måla gjorde honom till en än bättre fotograf – de som kan tolka ljus och skuggor med pennan hittar bättre fram till hur de bäst ska måla med kameran.

Lusten att resa var också stor. Tillsammans med sin älskade Cajsa, som han träffade mitt i livet, gjorde han många resor, framförallt till olika länder i Afrika. Med tanke på att dåtidens film bara innehöll 36 bilder per rulle och inte var helt gratis att framkalla – är det fantastisk att se med vilken skärpa han fångade olika djurmotiv. Nutida safariåkare kan ju ta några tusen bilder och alltid blir det väl någon som håller måttet. Även resorna från Afrika blev en bok så småningom med benägen hjälp av Hans Wahlgren som hjälpte till med tryckunderlaget.

Vatten, båtar och fiskar var andra teman i Anders liv. I ungdomen var det segling i skärgården – en natur som han gärna återvände till och älskade. Hemmet är fyllt med stora fantastiska båtmodeller som han knåpade med på fritiden. Vid någon tidpunkt var också stora delar av hemmet fyllt med jättelika akvarier – där han också gick metodiskt och vetenskapligt tillväga vilket resulterade i en bok om skötseln av dessa specifika fiskar.

För att jaga undan tristessen när benen inte längre kunde bära honom och kameran ut i naturen, och till slut inte heller höll balansen tillräckligt för att utnyttja den lilla hemma-studion, började han leka med sina gamla bilder. Det blev dinosaurier mitt i stan, rödbetor som växte upp på Stortorget, roliga kommentarer till djurbilder han fångat på olika resor.
Just dessa textsatta djurbilder blev den sista fotoboken han hann göra.

Stockholms Fotoklubb var en hjärtesak för Anders, som varit med när föregångaren Stockholms Leicaklubb bildades 1952. Under en del sextiotalet var också Anders ordförande för klubben. Under de senaste åren bekymrade de honom mycket att klubben förlorade medlemmar. Många var förslagen från Anders på hur man skulle kunna komma tillrätta med dessa problem. För honom var det extra viktigt att klubben återfick hälsan.
På decembermötet 2021 presenterade Anders ett urval av sina bilder från sitt rika liv som fotograf. Missade ni detta tillfälle ligger nu bilderna på hemsidan.
När klubben fyllde 70 år skänkte Anders en ansenlig summa till klubben för att sätta riktig guldkant på firandet – ett sätt för honom att återgälda den myckna glädje han haft av klubben under alla år.

Jag kommer att sakna Anders fina humor, hans finkänsliga och pedagogiska sätt att kommentera bilder och ge tips om förbättringar. Och framförallt kommer jag att sakna att få sitta i hans soffa och lyssna på alla hans berättelser från sitt rika liv.

Chris Kreimer

Länkar: