I tisdags (26/3-18) var vi på besök hos Crimson i Hägersten

Pär Holmberg, kund och produktansvarig tog emot oss i entrérummet och berättade om olika tekniker för att printa bilder. Det kan snart vara vilket material som helst! Allt från konventionellt fotopapper till aluminium, trä, plexiglas, canvas mm. Bosse Zachrisson i bakgrunden blev djupt fascinerad av maskinen bakom Pär.

Olle Tillberg och Merja Louka lyssnar intresserat när Pär demonsterar de olika bildmaterialen och hur framställningen av bilderna går till. Några av de monterade bilderna var försedda med skyddande glas av typen Art Glass som är nästan osynligt. Vi var tvungna att känna på bilderna för att förstå att det fanns ett glas framför bilden.

Det är en imponerande anläggning på ca 3300 kvadratmeter med en uppsjö av olika maskiner.

Trots alla produktionsmaskiner präglas verksamheten av en stor del hantverk. Pär står framför bilder printade på aluminium där profilerna som syns på bilder väntar på att limmet som de är fastsatt med ska torka.

Pär står framför en av Crimsons Lambda-maskiner som kan spotta ur sig C-printar upp till 70-100 på kort tid. C-print? Det är en bild tillverkad på fotografiskt papper framkallad i traditionell framkallning med framkallare och alla de klassiska ingredienserna. Exponeringen av bilden sker med tre högeffektiva lasrar.

En intresserad skara tittar på när Pär demonstrerar ett monteringsbord där bildunderlaget sugs fast mot bordet med hjälp av undertryck.

Den hantverksmässiga delen visades tydligt när Pär demonstrerade arbetsgången för montage av canvasbilder. Intresserad åskådare är undertecknad.

Vi från Stockholms Fotoklubb tackar Pär för den livfulla och mycket intressanta presentationen av Crimsons verksamhet.

/Sven-Olof

PS

Glömde nämna att Crimson även producerar fotoböcker, kalendrar mm i olika utförande!

Ds