Nina Margareta Malm Pettersson

Mitt fotograferande startade mer kontinuerligt from 2010 då jag lånade hem en systemkamera Nikon D90, prefekten hade köpt in några för utlåning till personalen på arbetet. Så en helg ville jag testa en D90 och blev frälst på en gång, så roligt att se bilderna på en gång och bara Delete utan kostnad. Sedan dess har jag prövar både Canon, och Nikons nya modeller, nu har jag en liten smidig SONY RX100 V skarpa bilder och lätt att ha med.

Under mina konstnärsutbildningsår under 70–80-talet var målet att bli konstnär på heltid. Det blev oljemålning etc. Läste Konstvetenskap på universitetet, sedan blev det Konstskolan i Stockholm.

Skulpturutbildning och utbildning inom hög och låg relief, Carrara blev materialet som marmor i Italien – Firenze, klassisk renässans, antiken.

Under konstnärsåren använde jag kameran för att dokumentera i svartvitt, under en period framkallade jag mina bilder själv på Mäster Olofs Gården i Gamla Stan.

Det blev from 2010 som jag enbart använde kameran för att få ge uttryck i bild. Roligt och spännande att kika på bilderna på skärmen efteråt. För mig är kameran ett berättarverktyg, oftast är det så även för mig att det är en, ibland en allvarsam lek vid uppdrag.

Sport som bilrally, RallyX  på Solvalla 2015 och som medlem i Kungliga Automobilklubben fick jag mina bilder publicerade i medlemstidningen. Sedan blev det några år som fotograf och på uppdrag Prins Bertils Memorial, veteranbilar i massor ute på Haga och på Djurgården, väldigt roligt.  Jag har också  prövat på med MC Enduro – sporten, GGN – Gotland Grand National – är en härlig och rolig sport att fotografera fartfyllda en sport på leriga områden,  oftast regnar det dessa dagar, en utmaning med att hålla kameran torr, men jag älskar fart och fantastiska förare, otroliga MC-förare, oftast fastnar det ca 30 kilo lera på motorcykeln och nästan lika mycket runt deras kroppar, en tung sport.

Jag har arbetat på Stockholms Universitet, inst. Data- och systemvetenskap 30 år. Mina sista år from 2012-2018 fick jag roliga uppdrag som fotograf. Intressant att fotografera människor i rörelse, föreläsare eller under middagar. Under dessa år lärde jag mig mycket och vänliga kollegor stod ut med mina förfrågningar att kunna ta enskilda bilder. Som vanlig fotograf vill jag lära mig mer och ser fram emot att dela bildkunskaper med övriga fotografer i klubben. Ser också fram emot vår gemensamma utställning 2020. Men det som gäller för mig är att ha roligt och med en stor nyfikenhet ta bilder som intresserar mig inom olika områden. Sport arkitektur, vatten, natur och vandra i stan/städer.

Jag har en egen webbsida http://fourleafphoto.se som beskriver och visar bilder inom olika bildområden om du vill se fler bilder.  Min sida är under bearbetning och förblir så ett tag framöver.

Jag vill utveckla mig som fotograf på flera sätt, dels kanske hitta min röda tråd inom bild, söka mig fram som konstnär, konst/design.

Jag är väldigt vanlig med kameran i handen. Mobilen används väldigt sparsamt för fotografering,

Jag gillar att hålla en kamera i handen den skapar känslan för mina bilder.

bbblbbbr