Peter Wiesel

Jag har fotograferat sedan min tid på gymnasiet men har gjort en del långa uppehåll. Min första kamera var en Minolta och jag fotograferade mest svartvitt och framkallade och kopierade själv i olika lab. som vänner hade tillgång till. Numera fotograferar jag digitalt och använder en Nikon D850 samt Fujicolor TX-1, har en hel del fast optik samt zoom 24-70 mm och 70-200 mm. Är medlem i klubben sedan flera år men p.g.a. av arbetsförhållanden så en passiv sådan, men numer har jag betydligt mer tid till förfogande och hoppas få möjlighet att delta i olika fokusgrupper och annat intressant.

Jag har läst Digital fotografi vid högskolan i Jönköping och Södertörns högskola – båda på distans. Några kurser på Fotografiska och Folkuniversitetet har jag också hunnit med. Annars har jag lärt mig mina programvaror – Photoshop och Lightroom genom att läsa böcker av Martin Evening samt använt mig av Moderskeppet där jag är medlem sedan länge.
Det är kreativt och ger mig glädje att kunna producera bilder, fotograferar gärna i stadsmiljö, det slitna och förfallna som finns kvar intresserar mig särskilt. Vill gärna utveckla mitt fotograferande till andra områden – marint och natur ser jag fram emot att arbeta mer kring.

När jag inte fotograferar så tar läsning, film och löpträning en del av min tid.
Fotografer vars arbeten jag gärna tar del av är Bill Brandt, Candida Höfer, Otto Steinert, Charles Sheeler, Annie Leibovitz, Sophie Ristelhueber, Anna Clarén…

Spiral

Late evening