Håkan Wahlén
Håkan var en mycket intresserad och duktig fotograf. Han var intresserad av både det tekniska och det konstnärliga skapandet. Tillbringade även mycket tid i mörkrummet på 1970- och 80-talen. Håkan deltog på flera kurser i fotografi vid universitet och KTH. Han gjorde många resor runtom i världen för att njuta av att ta bilder och sedan kunna dela med sig av sina upplevelser.

På senare år blev det mest gatufotografi kombinerat med resor. Under många år var Håkan medlem i både Gatufotogruppen och Stockholms fotoklubb och i den senare blev han utsedd till Månadens fotograf i april 2020. Efter många år i närförorter flyttade Håkan tillbaka till Södermalm 2021 för att åter kunna njuta av stadsmiljön.

Håkan fick en ovanlig typ av cancer och gick bort efter bara några veckor i mars 2023. Vi gamla kompisar till Håkan vill sprida hans intresse till andra genom att ge ett årligt pris till hans minne. Priset kommer att delas ut under de tre närmaste åren på hans födelsedag den 18e april.

Vänliga hälsningar,
Mats Persson, Washington D.C. USA
Torbjörn Halvarsson, Bromma

Tävlingsregler:

• Tävlingen är öppen för alla medlemmar i Stockholms fotoklubb.
  • Bilderna skall vara nytagna bilder i färg med teman från gatuliv eller resor.
  • Max tre bidrag får skickas in till tavling@stockholmsfotoklubb.se
  • För bildstorlek och namngivning se SFK´s tävlingsregler
  • Tävlingen arrangeras under tre år, 2024, 2025 och 2026.
  • Bidrag till tävlingen skall vara inlämnade senast 7 april samma år.
  • SFK utser domare och ett vinnande bidrag utses och belönas med 1000 kr.
  • Inkomna tävlingsbidrag samt vinnande bild publiceras på klubbens hemsida.
  • Priset delas ut på maj månads klubbmöte då också alla berörda är välkommna att delta.