Nu är det dags för RIFO 2019

Medlemmarna i Riksförbundet Svensk Fotografi, Sveriges Fotoklubbar (RSF), inbjuds att sända fotografiska bilder till årets Riksfotoutställning. Målsättningen från RSF är att genom årliga utställningar stimulera och inspirera medlemmarna till fortsatt utveckling och förnyelse av svensk fotografi.

Utställningen har vernissage vid Riksfototräffen i Simrishamn i mars.

Riksfotoutställningens grupper

Här ges en kort beskrivning av Riksfotoutställningens sex olika grupper. Utförlig information i dokumenten ovan.

A – Kollektion 3-5 påsiktsbilder

Svartvita bilder och färgbilder kan blandas. Varje fotograf får delta med en kollektion. Bildernas skall vara monterade (max 5 mm tjocklek) och största format inklusive ev. passepartout är 30×42 cm (A3). Ingen sida får vara kortare än 20 cm.

B – Kollektion 3-5 digitalbilder

Svartvita bilder och färgbilder kan blandas. Varje fotograf får delta med en kollektion. Bildfilerna ska ha formatet jpg, max 1920 pixlar bred och max 1080 pixlar hög och storleken max 2 MB

C – Enstaka påsiktsbild

Enstaka påsiktsbilder i svartvitt och/eller färg. Varje fotograf får delta med max 4 bilder. Bildernas skall vara monterade (max 5 mm tjocklek) och största format inklusive ev. passepartout är 30×42 cm (A3). Ingen sida får vara kortare än 20 cm.

D – Enstaka digitalbild

U – Ungdom

Enstaka digitala bilder i svartvitt och/eller färg. Varje fotograf får delta med max 4 digitala bilder. Bildfilerna ska ha formatet jpg, max 1920 pixlar bred och max 1080 pixlar hög och storleken max 2 MB. (Som ungdom räknas alla som under utställningsåret fyller högst 25 år.)

Bildspel

Tillåtna videoformat är mp4, mpg/mpeg, mov, avi och wmv. Max upplösning 1920×1080 pixlar. Maximal tid är 4 minuter (240 sekunder). Kommersiell musik/ljud får inte användas.

Utmärkelser

Baserat på antagna bilder och utmärkelser i Riksfotoutställningen utser RSF varje år Årets Fotoklubb, Årets Fotograf och Årets Ungdomsfotograf.

Årets Fotoklubb och Årets Fotograf

Årets Fotoklubb och Årets Fotograf blir den klubb respektive fotograf som samlat flest poäng i Riksfotoutställningens grupper A-D. Mottagarna av dessa två utmärkelser får en guldmedalj och ett diplom.

Alla detaljer runt RSF 2019 hittar du under de här länkarna:

Information om Riksfotoutställningen

Inbjudan till Riksfotoutställningen 2019

Klubbens ekonomi tillåter tyvärr inte längre sponsring av kostnaderna för att delta i tävlingen. Stockholms Fotoklubb kvarstår dock i RIFO så att du som vill tävla kan göra det genom klubben.