Kortrapport från vårt klubbmöte 9/10

Vi hade besök av Anders Jorulf som berättade om sitt arbete som professionell fotograf. Anders har stora delar av världen som sitt arbetsfält och är en framgångsrik landskaps och “wildlife” fotograf. Anders är en mångsidig herre med många strängar på sin lyra och har bl.a. författat ett antal landskapsfotoböcker,t.ex. “Själslig ro i Nordiskt landskap” med otroligt stämningsfulla bilder. Dessutom är han arrangör av fotoresor bl.a. till Sydafrika.

Vi fick oss till livs en mycket givande presentation där Anders visade några av sina fantastiska bilder och berättade om bakgrunden till dem
Dessutom gick han igenom arbetsflödet från att bilden är tagen tills den kommer ut ur printern. Anders skriver ut sina bilder själv, även i stora format.
Presentationen ledde till ett ivrigt diskuterande med många frågor runt Anders fotografiska gärning och och praktiska detaljer i bildframställningen.
Det hela var mycket uppskattat och vi skickar ett stort tack till Anders för att ställde upp. (Dessutom är Anders medlem i Stockholms Fotoklubb)

Mer info om Anders hittar du på hans hemsida: https://www.jorulf.se

Till kaffet ingick denna gång inte bara kaffebröd utan även ostsmörgåsar vilket var mycket uppskattat! Tack Merja för ditt initiativ att ordna med mackorna!

Vi informerade om statusen på RSF Klubbtävling 2018 och kunde berätta att vi har fått in ett hyfsat antal riktigt bra bilder. Styrelsen tillsammans med Olle Robin agerar domare och väljer ut de bidrag som ska skickas in till RSF.

Vår stående punkt “Våga visa” är framgångsrik med många inskickade bidrag. Chris hade lagt in bilderna i Lightroom vilket gjorde att vi kunde ge förslag på redigering av bilderna och se resultatet direkt.