Klubbmötet/Årsmötet den 19 mars 2019

1334

Vi hade besök av den världskända fotografen Helene Schmitz som berättade om sig själv och sin verksamhet som fotograf. Helene har ställ ut och är representerad på ett flertal av världsledande institutioner, inklusive vårt eget Fotografiska!

Hon gav bakgrunden till ett antal av sina projekt och hur de påverkat henne. De magnifika bilderna är från nästan alla världsdelar och merparten tagna med storformatskamera modell Ä. Helene föredrar ett långsamt arbetssätt och där hon tar till sig miljön, inväntar de rätta förutsättningar med ljus och mörker för att få fram precis den stämning hon vill ha i sina bilder.

Tack Helene för ditt fina framträdande!

Kalle Kottenhoff hade satt samman ett fint ljudsatt bildspel med Marinfotogruppens bilder. Vackert och välgjort ackompanjerat med Arne Domnerus musik.

Eftersom det var Marinfotogruppen som bidragit med bilderna till bildspelet så känns det inte mer än rätt att visa en bild på gruppens närvarande medlemmar. Ulf Schloss saknas på bilden beroende på att han var tvungen att gå tidigare.
Tack Kalle och övriga representanter i Marinfotogruppen

Efter presentationerna var det dags för Årsmötet 2019. Birgitta Bratthall agerade årsmötesordförande och Elisabeth Hellström var sekreterare för årsmötet.
Verksamhetsberättelsen för 2018 gicks igenom, likaså resultat och balansräkningen. Även budgeten för 2019 presenterades.
Vår revisor Håkan Holmbeck klagade lite över att han inte hittade något att anmärka på 🙂 så verksamhetsberättelse och resultat och balansräkning fick med beröm godkänt!

Vid förra årsmötet 2018 misslyckades medlemmarna skapa en valberedning. Det har lett till att styrelsen på eget bevåg tagit fram ett förslag till ny styrelse för 2019/2020:

Chris Kreimer, sekreterare och vice ordförande lämnar styrelsen efter väl förrättat värv och Mirja Koffman lämnar styrelsen på grund av tidsbrist (och naturligtvis efter väl förrättat värv). Som tidigare meddelats lämnade Robert Grubstad styrelsen i november 2018 på grund av tidsbrist

Förslaget till den nygamla styrelsen såg ut så här vilket medlemmarna vid årsmötet godkände som ny styrelse:

Sven-Olof Rönnskog Ordförande och webbansvarig 1 år omval
Elisabeth Hellström Vice Ordförande och sekreterare 1 år kvar
Irina Johansson Kassör och medlemsansvarig 1 år kvar
Anders Bergh Ledamot, redaktör 2 år nyval
Merja Louka Suppleant, 1 år kvar
Elizaveta Pronina Suppleant och tävlingsfunktionär 1 år kvar
Håkan Holmbäck Revisor 1 år
Bo Zachrisson Vice Revisor 1 år

I och med det avslutades kvällens klubb och årsmöte!

Ett litet tillägg dock! Vår klubblokal är akustiskt väldigt problematisk. Ibland är det mycket svårt att höra vad som sägs framme vid podiet, i synnerhet för de som sitter lite längre bak i lokalen.
Vi påpekade detta för Ingrid som var i tjänst på Hartwicksa Huset under kvällen. Hon blev jätteförvånad och undrade varför vi inte lånat deras mikrofon. Det visade sig att de har en mikrofon och högtalarsystem just för att hantera det här problemet. Det sitter mikrofonanslutning i direkt närhet där vi har projektorn. Det hade vi ingen aning om efter alla dessa år i lokalen.
Så förhoppningsvis kommer alla höra bättre vid nästa klubbmöte!

/Sven-Olof Rönnskog