Birgitta Bratthall Månadens Fotograf Mars 2018

Mitt fotograferande startade i tio-årsåldern och har hållit i sig. Semesterbilder, resebilder, familjebilder – det var de vanliga motiven fram till min pensionering då jag kunde ägna mycket tid åt foto. Jag blev medlem i dåvarande Stockholms Leicaklubb/ numera Stockholms fotoklubb och foto blev en heltidssyssla.
Mina kameror har växlat – från mycket enkla analoga kameror (och svartvitt arbete i mörkrum) till mer eller mindre avancerade och bildbehandling på datorn. Canon var länge mitt märke men när de spegellösa digitalkamerorna dök upp på marknaden sålde jag min Canon mark II och alla objektiv och gick över till Sony. Men mobilkameran är ändå en favorit.

Det jag tycker är riktigt roligt är bildbehandlingen i datorn. Den första bilden jag visar här är ett exempel på vad jag menar men den visar också var jag hittar mina motiv. Sommarhalvåret bor jag mest på torpet i Sörmland och naturfoto dominerar förstås. På vinterhalvåret bor jag på Gärdet i Stockholm och närmiljön och urbant fotograferande gäller. Jag har också haft möjlighet att resa en hel del och fotograferat vilda djur och spännande natur. Det är inte lätt att välja ut femton bilder som ska representera mitt fotograferande.

Tack vare Stockholms fotoklubb har jag blivit motiverad att tävla på olika sätt, inom och utom klubben och blivit stimulerad av viss framgång. Några utställningar har jag också haft tillsammans med klubbkamrater – det har varit utvecklande och spännande. Deltagandet under lång tid i Gatufotogruppen var också väldigt roligt. Nu är jag enbart aktiv i gruppen för urbant foto WalkingTheStreets.org som består av sju medlemmar från klubben. Urbant foto tolkar jag som mer vidsträckt än gatufoto och lite friare möjligheter att “manipulera” bilden.

Jag är också administratör för Konstfotogruppen – en sluten Facebookgrupp för Stockholms Fotoklubbs medlemmar. Vi välkomnar nya deltagare – anmäl dig gärna till mig om du inte redan är med i gruppen!

bbblbbbr
011_Lindh.jpg