KM4 “Det nya landet”


Domare var Lars Epstein som gjorde en juryförklaring: “Jag har tagit fasta på vilka som enligt min mening lyckats bäst med att illustrera temat “Det nya landet”, som i och för sig kan tolkas brett. Hade det inte varit ett tema hade jag inte valt just dessa bilder. Jag har således valt att prioritera innehåll före form kan man kanske säga.”

Antagna bilder

KM4 2018 (14).jpg
Fotograf Marie Bohm. Domarens motivering: "Jag gillar den misstrogna blick som kvinnan med barnvagnen visar fotografen, främlingen. Det är ett slags kontakt. Och kontrasterna mellan den traditionellt klädda kvinnan och hennes hypermoderna barnvagn där går förbi ett lyxhotell.
KM4 2018 (16).jpg
Fotograf Elizaveta Pronina. Domarens motivering: "En guldfärgad levande staty som blivit trött av att stå still och försöka få folk att skänka en peng ser det ut som. Förefaller vara en person som inte befinner sig i sitt hemland. Ansiktet fint fångat, men punktum i bilden är de röda strumporna, det enda som inte är guldfärgat på den sovande mannen, strumpor som inte är avsedda att synas när "statyn" står uppställd."
KM4 2018 (22).jpg
Fotograf Anders Källén. Domarens motivering: "En enligt min mening tekniskt och innehållsmässigt perfekt bild på ett par kompisar som sitter och har ett gemensamt intresse i det som sker på den ena mobilskärmen. Känns inte arrangerat. Sen är det ju inte säkert att de båda befinner sig i det nya landet. De kan mycket väl vara födda i Sverige om det är där som bilden är tagen.
KM4 2018 (25).jpg
Fotograf Olle Robin. Domarens motivering: "Jag vet inte var den här bilden är tagen men utgår från att den är tagen i Sverige. Både innehållsmässigt och formmässigt en jättefin bild med den traditionellt klädda kvinnan upptagen med att prata i mobiltelefon onåbar för den halvliggande hästen, skulpturen som tycks försöka få hennes uppmärksamhet. Lite humor också."
KM4 2018 (26).jpg
Fotograf Olle Robin. Domarens motivering: "Fin kontrast mellan två kulturer, den västerländska såsom men manifesterar sig i de, får man väl säga, vågade underkläderna i butiken i jämförelse med den traditionellt klädda muslimska kvinnan. PS. Fast man vet ju inte i och för sig vad hon har för kläder närmast kroppen. Men det känns som en kulturkrock.
KM4 2018 (6).jpg
Fotograf Marie Bohm. Domarens motivering: "Ett spontant fångat motiv i klassisk gatufotogrxafistil. Tekniskt perfekt. Lite hårt beskuren kanske. Om man hade fått önska hade man kanske velat ha mer av en kontrasterande miljö där man sett lite "svensk" miljö i form av affärsskyltar eller lite blonda barn typ för att känna att dessa kvinnor befinner sig i "det nya landet".
KM4 2018 (8).jpg
Fotograf Kalle Kottenhoff. Domarens motivering: "Bra illustration till temat Det nya landet. Gäller bildinnehållet. Tekniska brister kan jag tycka. Skärpan borde kanske ha legat på de två personerna.

Alla inlämnade bilder

KM4 2018 (1).jpg
Fotograf Irina Johansson
KM4 2018 (10).jpg
Fotograf Irina Johansson
KM4 2018 (11).jpg
Fotograf Elizaveta Pronina
KM4 2018 (12).jpg
Fotograf Ulf Schloss
KM4 2018 (13).JPG
Fotograf Kalle Kottenhoff
KM4 2018 (14).jpg
Fotograf Marie Bohm. Domarens motivering: "Jag gillar den misstrogna blick som kvinnan med barnvagnen visar fotografen, främlingen. Det är ett slags kontakt. Och kontrasterna mellan den traditionellt klädda kvinnan och hennes hypermoderna barnvagn där går förbi ett lyxhotell.
KM4 2018 (15).jpg
Fotograf Elisabeth Hellström
KM4 2018 (16).jpg
Fotograf Elizaveta Pronina. Domarens motivering: "En guldfärgad levande staty som blivit trött av att stå still och försöka få folk att skänka en peng ser det ut som. Förefaller vara en person som inte befinner sig i sitt hemland. Ansiktet fint fångat, men punktum i bilden är de röda strumporna, det enda som inte är guldfärgat på den sovande mannen, strumpor som inte är avsedda att synas när "statyn" står uppställd."
KM4 2018 (17).jpg
Fotograf Anders Källén
KM4 2018 (18).jpg
Fotograf Jerker Hanson
KM4 2018 (19).jpg
Fotograf Jerker Hanson
KM4 2018 (2).jpg
Fotograf Ulf Schloss
KM4 2018 (20).jpg
Fotograf Marie Bohm
KM4 2018 (21).jpg
Fotograf Irina Johansson
KM4 2018 (22).jpg
Fotograf Anders Källén. Domarens motivering: "En enligt min mening tekniskt och innehållsmässigt perfekt bild på ett par kompisar som sitter och har ett gemensamt intresse i det som sker på den ena mobilskärmen. Känns inte arrangerat. Sen är det ju inte säkert att de båda befinner sig i det nya landet. De kan mycket väl vara födda i Sverige om det är där som bilden är tagen.
KM4 2018 (23).jpg
Fotograf Anders Källén
KM4 2018 (24).jpg
Fotograf Kalle Kottenhoff
KM4 2018 (25).jpg
Fotograf Olle Robin. Domarens motivering: "Jag vet inte var den här bilden är tagen men utgår från att den är tagen i Sverige. Både innehållsmässigt och formmässigt en jättefin bild med den traditionellt klädda kvinnan upptagen med att prata i mobiltelefon onåbar för den halvliggande hästen, skulpturen som tycks försöka få hennes uppmärksamhet. Lite humor också."
KM4 2018 (26).jpg
Fotograf Olle Robin. Domarens motivering: "Fin kontrast mellan två kulturer, den västerländska såsom men manifesterar sig i de, får man väl säga, vågade underkläderna i butiken i jämförelse med den traditionellt klädda muslimska kvinnan. PS. Fast man vet ju inte i och för sig vad hon har för kläder närmast kroppen. Men det känns som en kulturkrock.
KM4 2018 (27).jpg
Fotograf Olle Robin
KM4 2018 (3).jpg
Fotograf Elisabeth Hellström
KM4 2018 (4).jpg
Fotograf Elizaveta Pronina
KM4 2018 (5).jpg
Fotograf Elisabeth Hellström
KM4 2018 (6).jpg
Fotograf Marie Bohm. Domarens motivering: "Ett spontant fångat motiv i klassisk gatufotogrxafistil. Tekniskt perfekt. Lite hårt beskuren kanske. Om man hade fått önska hade man kanske velat ha mer av en kontrasterande miljö där man sett lite "svensk" miljö i form av affärsskyltar eller lite blonda barn typ för att känna att dessa kvinnor befinner sig i "det nya landet".
KM4 2018 (7).jpg
Fotograf Jerker Hanson
KM4 2018 (8).jpg
Fotograf Kalle Kottenhoff. Domarens motivering: "Bra illustration till temat Det nya landet. Gäller bildinnehållet. Tekniska brister kan jag tycka. Skärpan borde kanske ha legat på de två personerna.