Fokusgrupper

Fokusgrupper och bloggar

Det finns flera fokusgrupper inom ramen för Stockholms Fotoklubb.
Följ gärna länkarna nedan för information om fokusgrupperna och hur du kommer i kontakt med dem.

Aktiva

• GatufotoHösten 2012 bildades Gatufotogruppen. Vi träffas en gång per månad för att diskutera våra bilder och driva våra gemensamma projekt. 2014 startade vi vår hemsida som 2017 fått en innehållsmässig revidering. Titta gärna in på sidan och kommentera bilderna ifall Du får lust.
    Gruppen har sedan starten bestått av 13 – 15 personer och när vi ibland fått någon vakans så har den snabbt fyllts upp. För närvarande finns ingen ledig plats i gruppen.
    Kontaktperson: Hans Wahlgren hans.wahlgren(at)Gatufoto
  • KonstfotoÄr du intresserad att vara med – skicka ett mail till Birgitta Bratthall eller meddela henne via Messenger. I denna fokusgrupp sker all bildvisning digitalt i en sluten grupp på Facebook. Gruppen har olika teman varje månad, tex “ Struktur” eller “sommar” eller “surrealism”. Tanken är att medlemmarna ska ta ut svängarna i fotandet och bildbearbetningen och stimulera varandra genom inlägg av bilder och kommentarer.

Kontaktperson: Birgitta Bratthall birgitta.bratthall(at)Konstfoto

• NaturfotoKontaktperson: Chris Kreimer Kreimer.pc(at)Naturfoto
  • MarinfotoJorden består av till ca 75% vatten, resten är till för att förtöja vid!(en gammal sjöbjörns sätt att betrakta världen). Stockholm är ju omgivet av vatten och kallas ju även Nordens Venedig.
    Vad är väl då naturligare att de samlas som är intresserade av hav, marina miljön i och vid vatten, skärgård, flytetyg alltifrån vrak till gigantiska kryssningsfartyg och sist men inte minst vårt maritima kulturarv. Vintertid har en del av vattnet frusit och erbjuder unika scenerier och utfärder.
    På dessa grunder bildade vi inom Stockholms Fotoklubb en Marinfotogrupp som samlas en gång per månad och tittar på varandras bilder som beröms och kritiseras samt hur bilderna kan förbättras, under gemytliga former.
    Fotopromenader längs våra stränder och båtutflykter arrangeras. En del tid ägnas även åt teknik, bildbehandling mm.
    Vad krävs då för att bli medlem i gruppen? Självklart intresse av det maritima samt en kamera för övrigt ett glatt humör och positivt tänkande.
    Välkommen till vår grupp det finns plats för några flera medlemmar.Gruppen består idag av nedanståend aktiva medlemmar:

• Börje Almqvist
    • Marie Bohm
    • Jerker Hansson
    • Peter Hellman
    • Jan Huldt
    • Karl Kottenhoff
    • Jörgen Lagerkrantz
    • Inga Nathorst
    • Ulf Schloss (sammankallande)
    • Wivi-Anne Selestam
    • Olle Tillberg