Merja Louka

Merja Louka

Fotografering har intresserat mig sedan tonåren. I början fick jag låna familjens enkla Kodak lådkamera med en filmrulle, som man rullade fram manuellt och vilken jag experimenterade med att ta dubbla exponeringar.

Min första systemkamera – en Minolta – köpte jag på 70-talet när jag började studera fotografi på konstskolan i Helsingfors.  Min senaste systemkamera är digital och av kameramärket Olympus. I min klass var unga Arno R. Minkkinen vikarierande lärare en kort period. År -81 examinerade jag från Grafiska linjen och började jobba på reklambyråer och liknande.

Jag har deltagit i flera  fotokurser. Svartvit framkallning i mörkrum var också nödvändigt att lära sig, men tack och lov kom det digitala kameror och datorer senare. Nu slipper jag stå i mörkrummet många timmar, så som det alltid blev för mig.

Jag gick med i Stockholms fotoklubb 2012. Det har varit inspirerande och lärorikt. Jag har engagerat mig i fokusgrupper som Gatufoto, Studio-, Marin-, Naturfoto och Konstfoto och fått många vänner/kollegor i klubben.

Sedan lång tid tillbaka har jag deltagit i konst- och fotoutställningar. Ofta tillsammans med andra men ibland också själv.

Numera fotograferar jag mest och främst naturmotiv med mobilkameran, då kvaliteten av dessa har blivit så bra och den är alltid lätt att ha med sig.

Om du har lust får du gärna höra av dig via mail och ge feed back på mina bilder. Använd mailadressen: merjalouka@yahoo.se

/Merja