Åke Reichard – Månadens fotograf Maj 2020

Jag, Åke, intresserad av natur, friluftsliv, familj och vänner. Tillbringar mycket tid i skärgården och i skogen och numer är kameran alltid med.

Mitt intresse för fotografering började när jag fick min första Retina 1b, ett arv från pappas moster, jag var knappt 10 år och all veckopeng gick åt att köpa film och framkalla bilder. Sedan dess har jag ägt olika kameror bland annat östtyska Praktika, Nikon och nu fotar jag med Canon 6D.

Jag har länge bara tagit bilder, utan att fundera på komposition och konstnärligt uttryck. För 6-7 år sedan så bestämde jag mig för att ändra på det, jag gick fotokurs på Fotografiska, lärde mig bildbehandling och jag blev medlem i Stockholms fotoklubb för knappt 2 år sedan. I klubben har jag hittat några vänner och vi träffas regelbundet och visar och pratar fotografering, det ger mig jätte mycket inspiration.

Min fotografering handlar mycket om natur, människor och djur i olika situationer och i olika miljöer. Jag tror att bilderna speglar mig och mitt inre, jag låter bilderna tala för sig.

Åke Reichard

Om du vill ge Åke respons på hans bilder, maila honom via: ake.reichard@al.se