Irina Johansson – Månadens fotograf december 2019

Jag är född och uppvuxen i Ryssland. Mitt intresse för fotografering utvecklades med start i Norge 2006. Trondheims kameraklubb blev min första ”fotoskola”, där fick jag min första bildkritik, deltog i måntaliga fototävlingar, fick via deltagande i styrelsearbete massor av nya kontaktar med trevliga fotoentusiaster både lokalt och nationellt.

När jag sedan flyttade till Stockholm 2012 letade jag efter en ny fotoklubb. Jag blev på en gång medlem i Stockholms fotoklubb. I klubben stortrivs jag, här hjälper vi varandra och utvecklas tillsammans, det är lätt att känna glädje och gemenskap när vi har vår gemensamma hobby.

Jag försöker vara en kreativ och allsidig fotograf. Jag gillar gatufoto och naturfoto. Experimenterar med långa slutartider och dubbelexponering, Photoshop och art foto. Form och färg är mina favoriter. Jag ser mönster och grafiska former överallt, men det är inte alltid lätt att få det ut genom kameran.

Makrofoto är spännande. Porträtt och gatuporträtt är utvecklande.

I år har jag presenterat ett fotoprojekt om livet med epilepsi. Projektet kallas ”Ett Parallellt Universum” och handlar om min son.

Det är ett försök att visa hur världen kan upplevas förvriden vid ett epilepsianfall.

Det är mina associationer kring epilepsi och en inblick i vårt vardagliga liv. Jag har använt mig av diptyk i presentationen av projektet.

Irina Johansson

bbblbbbr