Klubbmötet den 12 november 2019

Trots trist väder var det många som kom till klubbmötet denna kväll i Hartwickska huset. Ulf Schloss som höll i kvällen möte hälsade välkommen.

En av våra nya medlemmar Klaus Carlander inledda och visade bilder under den första timmen. Klaus gav en personlig och humoristisk bild av sitt fotograferande som det var lätt att känna igen sig i. T.ex. att ha en fast ide om vad som gör en bild bra för att sedan förkasta den och tänka tvärtom, hur barn och fru tålmodigt väntar när pappa ännu en gång bara måste ta en bild, hur man som fotograf ofta behöver ha turen och slumpen på sin sida och om bilder man gillar utan att ha den ringaste ide om varför. Roligt med medlemmar som visar sina bilder, det finns så mycket kunskap samlad i klubben. Klaus är november månads fotograf så du som missade detta har ändå chansen att se en del av hans bilder via klubbens hemsida.

Därefter presenterade sig Elisabeth Hellman. Hon har tidigare varit vice ordförande i klubben men har nu stigit in i rollen som klubbens ordförande. Elisabeth berättade bl.a. om de diskussioner vi har i styrelsen. Ett mål är att bli bätttre på att emot nya medlemmar, ett annat att få igång fler aktiviteter – det kan handla om gemensammma utflyker, en resa eller kanske att mötas under en helg för att lära sig mer om ljussättning eller engagera en modell för att utveckla fotograferandet.

Efter fikat var det dags för gratulationer och priser till årets KM-vinnare. Elisabeth överlämnade Diplom (som Merja fixat fram) och vin till Chris och Clas som i år delade på förstaplatsen. Grattis!!!

Därefter avslutades kvällen med Våga Visa. Du som missade mötet kan se dessa 14 bilder under rubriken Aktuellt högst upp på klubbens hemsida.

/Anders

ställer upp på ännu en bild utan större entusism men  kanske är det viktiga attt ha en ide, inte själva ideen. Klaus visade också bilder som han fastnat fför utan att veta vad i bilden som gör den.

idehur barnen snällt och tålmodigt utan någon större etusiasm ändå alltid ställer upp när pappa tålmodigt ställer upp när pappa bara måste ta en bild dsom är en av våra nya medlemmar berättat om sitt fotograferande och visar bilder. (Se även Klaus som månadens fotograf)

19.20 Styrelsen informerar. Elisabeth Hellström – klubbens vice ordförande som nu kliver in i rollen som ordförande – presenterar sig. Vidare ges kort information om den kommande klubbfotoutställningen. Vi har även en ide att en gång per termin gå tillsammans till Fotografiska museet. Finns intresse för detta? Vi kommer även att ta upp behovet av nya fotogrupper Vilka grupper behövs och vem kan hålla i dem?

20.00 Kaffe. Under fikat kommer det att finns möjlighet att visa och titta på medtagna pappersbilder.

20.30 Årets vinnare av klubbmästerskapen presenteras.

21.00 Våga visa. Vi tittar och kommenterar de bilder som skickats in.

21.30 Mötet avslutas.