Första mötet med marinfotogruppen

Onsdagen den 4 september hade marinfotogruppen sitt första möte i lokalen på Östgötagatan 11A. Tio medlemmar slöt upp. Vi hade trevligt och tittade på sommarens skörd av bilder. Många beundrande kommentarer fälldes, men vi diskuterade också hur bilderna kunnat bli ännu bättre. Till exempel resonerade vi om hur man får vatten sådär riktigt blött på bilden. Rätt väder gör sitt och kanske ett cirkulärt polarisationsfilter kan hjälpa till…Idéerna var många.

Framtida verksamhet

Vi resonerade också om hur vi vill bedriva verksamheten framöver. Vi var eniga om att både göra gemensamma utflykter och plåta marina motiv på egen hand. Tanken är att sedan träffas, titta på och diskutera bilderna och att då ge konstruktiv kritik. En viktig komponent i det hela är att lära av varandra, ge tips och råd för att vi alla ska bli bättre fotografer. Alla, även de gamla rävarna som varit med länge i klubben, sade sig vilja lära mer…

Ett förslag som kom upp var att, där så är lämpligt, göra utflykter tillsammans med landskapsfotogruppen.
Följande tänkbara utflyktsmål föreslogs:
  • Skeppsholmen- Kastellholmen
  • Landsort vintertid med övernattning på vandrarhemmet
  • Isbrytaren Sankt Erik eventuellt som ett projekt tillsammans med Sjöhistoriska museet. Sankt Erik fyller 110 år 2015 och kommer kanske att få “fyr under pannorna”
  • Fyrplatsen Grönskär, Östersjöns drottning, utanför Sandhamn
  • Fyrplatsen Huvudskär med övernattning på vandrarhem
  • Ytterskärgården, dagtur.

Som du ser finns det en hel del trevliga idéer. Om du vill bli medlem i marinfotogruppen och inte redan är det kontakta Ulf: ulf.schloss@telia.com.

Välkommen på nästa möte, den 22 september på Skeppsholmen! För mer information se separat blogginlägg.

Ulf/Kristina