Klubbkväll i april 2013

dig20130409_020Klubbkvällen 9/4 gick i Gatufotogruppens regi med Hans Wahlgren i spetsen som hade satt ihop kvällens program, tillika kvällens presentatör. Emellertid inleddes kvällen av vår nyvalda ordförande Hassan Nadjafi med att hälsa välkommen och presentera eventuella nytilltänkta medlemmar.

dig20130409_021

Därefter övertog Hans ordet och inledde med att berätta om Gatufotogruppens tillkomst och att vi under några kvällar stötte och blötte definitioner av vad vi menar med gatufoto så alla har samma grund att stå på. Gatufotogruppen träffas en gång i månaden där vi visar foto tagna sedan vi såg senast och diskuterar hur vi kan utvecklas.

dig20130409_035Kvällen fortsatte med att tävlingsbidragen till KM2 (54 bilder från 19 medlemmar) visades på temat Mångfald. Kvällens domare Max Gennel hade valt ut 11 av de bilder som han ansåg bäst och Per Kroon var den som vann kvällens vinflaska för domarens favoritbild.

Nästa punkt på programmet var ett föredrag dig20130409_038av Patrik Lindqvist som visade bilder från en resa till Kamtjatka  där man skulle fotografer skid- och snowboard-åkare för en uppdragsgivare. Patrik belyste svårigheterna och utmaningen att fotografera i bergsmiljö med mycket snö och berg i bakgrunden. Med sina bilder belyste han både det som gått fel och hur man skulle undvika att ex vis en skidåkare hamnade i ett skuggigt parti eller försvann i bakgrunden. Han visade även bilder som var bra.

Därefter paus med fika och medan man stärkte sig med en kopp kaffe och kaka kunde man se 2 filmer på 2 berömda Gatufotografer och deras helt olika sätt att arbeta. Den ena en Japansk fotograf Daido Moriyama som går omkring mycket diskret med en kompaktkamera och dokumenterar omgivningen. Bilder av Moriyama kunde man för övrigt se i Stockholm för ett år sedan. Motsatsen är en amerikan, tillika Magnum-fotograf,  Bruce Gilden som mer eller mindre trycker upp kameran i ansiktet på människor han vill fotografera.

Kvällen avslutades med att två av gatufotogruppens medlemmar Marika Lindbom-Jakobson och Olle Robin visade bilder och berättade om hur man började med fotografering och vad man ville uppnå med sitt fotointresse.

Olle Robin till vänster på  den högra bilden.

dig20130409_048dig20130409_052

dig20130409_025

Som vanligt en del tekniktrassel och Staffan Johansson rycker in.

Alla bilder av Sven-Olof Rönnskog.